Ik sprak laatst iemand die ’s ochtends 2 glazen witte wijn nodig heeft om ‘wakker’ te worden. Hmmm…meteen rees bij mij de vraag: “Is dit een gewoonte, een behoefte en wat maakt dat iemand dat doet en denkt nodig te hebben?” Ik werd getriggerd om hier wat dieper in te duiken en het heeft me zelfs aangezet hier deze blog over te schrijven. Ik heb er ook een podcast #67 Ben jij wakker, verdoofd en vrij? over gemaakt.

Want ik ben van mening dat er veel te veel mensen in Nederland (en in de wereld) zichzelf verstoppen, beschermen, niet goed verzorgen en zich ongelukkig voelen. Uiterlijke oplossingen, presteren, vluchten in middelen om zich beter te voelen lijken dan op korte termijn iets op te lossen, maar op de lange termijn slijt het juist alleen maar slechte ongezonde gewoontes is waardoor we in Nederland alleen maar zieker, depressiever en eenzamer worden.

Even de cijfers op een rij:
8 van de 10 Nederlanders >18 jaar drinkt weleens alcohol
1 op de 12 (8,5% = 2 miljoen mensen) zijn zware drinkers en drinken 4 tot 6 glazen per dag.
1,5 miljoen mensen gebruiken cannabis,
700.000 mensen gebruiken lachgas en 700.000 gebruiken ecstasy en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Dan hebben we het nog niet over de ruim 53% mensen met overgewicht en dat 1 op de 5 volwassenen van 18-64 jaar ooit in het leven te maken hebben met een depressie enz.
Zorgwekkende de cijfers, helemaal als je het afweegt tegen het bedrag wat de minister anno 2020 investeert in de gezondheidszorg, te weten ca. 93 miljard!

Ik roep al jaren dat we in een falend systeem zitten. Een systeem waarin mensen vluchten in middelen om zich beter te voelen, een ongezonde leefstijl erop nahouden en onbewust dit aan het bekwamen zijn. We worden afhankelijk van mensen buiten onszelf als het gaat om onze eigen gezondheid en geluk en verwijderen hiermee van onszelf. We zijn in slaap gevallen, verdoofd en zitten in een gouden kooi! Steeds meer jongeren hebben begeleiding nodig, 1 op de 5.

Dat moet anders en nog beter, het kan anders! En het is mijn missie dit te doorbreken, de mensen weer dicht bij zichzelf te krijgen, in verbinding en daarmee met de natuur en de wereld. Want we moeten het met elkaar doen……

Hoe raak je zo verwijderd van jezelf?

Heel simpel: We zijn het afgeleerd, we zijn gevoelig voor groepsdruk en niet meer lichaamsbewust!

Een paar jaar terug was ik bij Wim Hof in zijn tuinhuisje en spraken we als vakgekken over onze missies en passie. We kwamen erop dat veel mensen in ‘slaap’ zijn gevallen. Mensen zijn zich niet meer bewust zijn van hun eigen vermogens, omdat we in een comfort maatschappij leven. Als voorbeeld gaf hij dat we ons de hele dag in kleren ‘verstoppen’. Nou heeft hij niets tegen kleren,  maar wel tegen het effect wat dat heeft op ons lichaam. (Hij loopt overigens waar hij maar wil en kan in een zwembroek op zijn blote voeten dus ‘he walks the talk’).
Het effect op de lange termijn is dat we onze eigen temperatuur niet meer reguleren en ons cardio-vasculaire systeem lui maken. En daar ligt een grote oorzaak van welvaatziektes. Als onze energiestroom niet goed functioneert dan is het logisch dat we ziek worden, toch? Ons lichaam gaat letterlijk als een nachtkaarsje uit en is niet meer alert op de juiste manier.

Maar ook had ik onlangs een zeer waardevol gesprek met Richard de Leth van Oersterk. In podcast #65 Ben jij leider of lijder over je eigen gezondheid kun je dat gesprek beluisteren. Hij heeft prachtige bestsellers geschreven over een gezonde leefstijl. Onlangs heeft hij zelfs een Oersterkjournal gemaakt waarin je heel eenvoudig en snel jezelf hierin kunt bekwamen. Hij geeft aan dat ook de voedingsindustrie in slaap is gevallen. We eten allemaal voedsel wat ons lichaam doet dichtslibben, ziek maakt en energie kost. Voeding heeft wel degelijk een positief effect op je welzijn. We verzadigen ons lichaam nu met de verkeerde producten. Zijn die verkeerde producten lekker? Ongetwijfeld. Vullen die slechte producten een behoefte?  Nee maar ze zorgen ervoor dat jij feelgoodstofjes aanmaakt die wel die suggestie wekken.  Het maakt je afhankelijk en verslaafd en zorgt uiteindelijk voor disbalans. Alleen dat laatste is een effect wat je pas op de lange termijn ervaart. Ik zeg dus altijd kies voor de korte termijn pijn en de lange termijn fijn!!

En neem het zitten. We zitten meer dan we bewegen terwijl ons lichaam daar niet is op ingesteld. Hierdoor raakt ons lichaam ‘lui’. Het zitten stopt alle processen die juist zo hard nodig zijn om je goed, gezond en energiek te voelen. Eric Scherder, neuropsycholoog noemt zitten ook wel het nieuwe roken!
Zo stimuleert het niet je hersenen die toch de hele dag optimaal moeten functioneren, het zorgt dat je hartslag niet uitgedaagd wordt en getraind wordt en het maakt je spieren stijf en stram. Zitten, hoe gek het ook klinkt, verlaagt je energie. En dat alles zorgt er weer voor dat je niet aan sporten begint enz. Je komt dan in een ‘loop’ terecht waarin je eigenlijk blijft ‘zitten’. En als dat eenmaal een gewoonte is dan is dat doorbreken weer een uitdaging enz. In dit filmpje van Koefnoen laat op een een grappige manier zien hoe dat anders kan 🙂

Waarom doen we het toch als we weten dat het ‘slecht’ is?
Heel simpel, ons brein is lui en kiest de gebaande paden. Dus eenmaal aangeleerd gedrag wordt gewoon herhaald alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Het wordt een automatisme, een verslaving! En dat geldt zowel voor jou persoonlijk als voor het collectief. Als we als maatschappij besluiten met elkaar dat we elkaar een hand geven bij een ontmoeting dan is dat de gewoonte en denken we daar niet meer over na. Dus je gaat én mee met de groep (de bestaande cultuur) én je ontwikkelt zelf gewoontes die niet handig zijn. Helaas zit er gen regisseur in je systeem die zorgt dat je andere keuzes maakt.

De mensen die niet bewust en wakker zijn, zijn wel op zoek naar rust, naar balans naar gezondheid. Ze willen zich beter voelen maar weten niet hoe. De zoektocht houden ze buiten zichzelf. Ze verdoven zichzelf met allerlei middelen zoals hierboven benoemd, als beschermingsmechanisme of als aangeleerd gedrag.
Jouw lichaam gaat op den duur protesteren, ontwikkelt klachten of je voelt je niet meer goed in wie je bent en wat je doet. Dat moment is eigenlijk een prachtige wake-up call voor jou. Een moment waarin jij weer uitgedaagd gaat worden om letterlijk in beweging te komen. Waarin je weer gaat voelen wat voor jou goed is. Chapeau en grijp het met beide armen aan.

Tijd voor een Wake-up call!

Doe dan wat wel werkt om je lichaam wakker te houden, zodat jij meer gezondheid en geluk ervaart. Hoe?
Hieronder 7 tips om alvast mee aan de slag te gaan:

 

  1. Wees zelfbewust en stel kritische vragen aan jezelf
    * Stel jezelf de vraag: Wat levert dit gedrag mij op op de lange termijn?
    * Hoe verdoofd loop ik rond? Wat stop ik allemaal in mijn lichaam waardoor ik me tijdelijk beter voel en waarvan ik tegen mezelf zeg; ach eentje kan geen kwaad (dus eigenlijk weet je dat het niet goed is voor je)
    * Wat maakt eigenlijk dat ik dit tot me neem? Wat maakt dat beter voelt, gezelliger is enz. dan als ik het niet neem? Is het op de lange termijn ook goed voor mij? Wat vertelt het mij dat ik daar behoefte aan heb?
    * Wat als ik het niet neem? Kan ik dan net zo vrij en blij zijn, schiet ik dan in onzekerheid? Doe ik het uit gewoonte en wat vertelt het mij?
    Is het echt de suikerbehoefte of mis ik iets anders in mijn leven? enz.Je kunt het blijven ontkennen en wegstoppen met excuses uiteraard, maar als je niet meer zonder kan dan moet je oprecht jezelf aankijken en erkennen dat je iets nodig hebt om jezelf te durven zijn of om te maskeren wie je bent of wat je van binnen voelt.
    Hoe zelfbewuster, hoe eerder je zaken anders kunt aanpakken en doorbreken.
  2. Neem iedere dag een koude douche en haal diep adem
    Iedere dag een koude douche in ongelooflijk goed voor je. Haal daarbij diep adem, dat maakt dat de ‘pijnprikkel’ niet meer ontstaat. Als je dit regelmatig doet dan ervaar je tintelingen en is het zelfs een aangename sensatie. Met de koude douche maak jij cardio-vasculaire systeem weer wakker en gezond. Door ook een paar keer per dag diep in en uit te ademen laat je zuurstof op plekken toe waar het al heel lang niet geweest is. Hierdoor zorg je dat alles in je systeem weer actief wordt en blijft.
  3. Beweeg waar en waneer je kan
    Beweging, in welke vorm dan ook, houd je letterlijk wakker en scherp. Ook draagt het bij aan het vergroten van je lichaamsbewustzijn en je komt daardoor makkelijker in je lichaam. Je kan bewegen op allerlei manieren en in jouw tempo, zolang je maar beweegt. Liefst een half uur achter elkaar intensief en zo vaak als je kan op de dag. Leuke tip die ik veelal doe, ook in mijn seminars: Springen en schudden met je hele lichaam – Op dit percussie muziekje kun je makkelijk je lijf losgooien en dat maakt je wakker en bewust en zorgt dat emoties stromen.
  4. Mediteer & Affirmeer
    Hoe meer jij je brein in een staat van rust en ontspanning kunt krijgen, hoe beter jij jezelf in deze ontspannende staat kunt zetten als het nodig is. Een staat waar jij zelfbewust kunt zijn en in je lichaam zodat je weet wat het nodig heeft, vraagt en jou vertelt. Ik heb daartoe speciaal meditaties met binaural beats ontwikkeld. Deze ‘beats’ zorgen ervoor dat jouw hersenen als vanzelf in de juiste golven terecht komen, zelfs als je ondertussen afgeleid bent. Deze zijn gratis te downloaden op mijn website.
    Affirmaties zijn positieve bekrachtigende zinnen die bijdragen aan jouw gezondheid en geluk. In mijn gratis podcast kun je ze vinden. Door deze bekrachtigende zinnen te herhalen, slijt je bij jezelf een nieuwe geloofsovertuiging in die weer gunstig is voor de gewenste resultaten.
  5. Neem voeding waar je wakker van blijft
    Geharde verzadigde vetten zorgen dat je lichaam dichtslibt en je dik en loom maakt. Dus gebruik onverzadigde zachte vetten die zorgen dat alles ‘stroomt’. Hard voedsel maakt jou letterlijk ‘verhard en dik’ en zacht stromend maakt je lichaam soepel en zacht en dat houdt je wakker en licht.
    Neem dus langzame koolhydraten, 300-550 gram groenten per dag. Dit houdt jouw bloedsuikerspiegel stabiel, blijft waardoor jij je energiek blijft voelen.
    Drink in bulken steeds voldoende water. Minimaal 2 glazen per keer en dat 3-5 keer per dag. Dat houdt je energiestroom op gang en helpt afvalstoffen afvoeren.
  6. Bevrijd jezelf van van onbewuste destructieve programma’s middels een BMR®-one-session-coaching   
  7. Doe de dagelijkse energie-BMR®-oefeningen
    Uit de energetische geneeskunde zijn er specifieke drukpunten die jou versterken en in contact brengen met jouw lichaam. In dit filmpje laat ik zien hoe je dat kunt doen. Nog geen 5 minuten per dag! Geniet van de weg ernaartoe.Ik hoop dat ik je hiermee geïnspireerd heb. Mocht je vragen hebben mocht je zelf een aanvulling hebben, tips? Deel ze alsjeblieft hieronder en als je denkt dat anderen er baat kunnen hebben, deel dan deze informatie. Dankjewel!Heb jij mijn boek HEEL al besteld? Hierin lees je alles over je zelfhelend vermogen, hoe je emoties kunt herkennen, erkennen en ernaar kunt handelen, hoe je met de BMR-technieken jezelf een reset kunt geven. Kortom een investering voor de rest van je leven, voor jou en je dierbaren!Wil je meer weten? Luister dan de super inspirerende podcasts voor meer gezondheid en geluk!
    Wil je meer ontspannen? Geniet dan van de bijzondere Binaural Beats Meditaties, waardoor jij zelfs zonder er voor te moeten gaan zitten/liggen al je brein in de juiste helende frequentie zet.
    Wil je een event bijwonen? Kijk dan of er iets voor je bijzit in de live agenda.

     

 

delingen

Stuur een bericht op WhatsApp

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten