In je kracht staan, in je kracht zijn, wat betekent dat nou eigenlijk en hoe doe je dat?
Zelfs als alles om je heen onzeker is, onduidelijk is, als er dingen tegen je gezegd worden waar je niet blij van wordt, waar je niet goed door voelt. In je kracht is eigenlijk helemaal vol vertrouwen weten wie je bent en altijd op jezelf kunnen bouwen. Ik vergelijk het wel eens met toen jij nog een baby was heel klein en vol vertrouwen de wereld tegemoet in ging. Je wilde leren kruipen, je wilde alles vasthouden, ontdekken, je wilde staan, je wilde lopen en alles wat nieuw was dat ging je vol vertrouwen aan. Dat is een expansiedrift die al vanaf de geboorte bij jou aanwezig is. En eigenlijk naarmate je ouder bent geworden kunnen gedachtes, kernovertuigingen er overheen gekomen zijn, waardoor je dus nu niet meer zo vol ergens voor durft te gaan of vanuit vertrouwen de situatie tegemoet kan gaan.

Dat kan twee dingen betekenen:
1) in jouw omgeving is jou aangeleerd vooral voorzichtig te doen, om niet te bescheiden te zijn.
Er is tegen je verteld: “Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg” (Calvinisme zit in ons drinkwater zeg ik altijd).
In ieder geval: je bent kleiner gehouden dan je eigenlijk bent.
Zelfvertrouwen wil niet zeggen dat je jezelf beter neerzet dan de ander, het gaat dus niet om het vergelijken met anderen.
Het gaat erom dat jij te allen tijde op jezelf durft te vertrouwen dat je veerkrachtig bent en zelfverzekerd.
Als er dus heel vaak tegen je gezegd is dat je niet goed genoeg ben, dat het anders beter had gekund dan komen daar neuronenpatronen die ervoor zorgen dat jij je minder zelfverzekerd, minder vol zelfvertrouwen voelt.
2) Een tweede oorzaak die mogelijk kan leiden dat jij niet in kracht staat is dat jij dingen hebt meegemaakt die je emotioneel niet hebt kunnen verwerken en dat noemen we dan een ‘Freeze’! Dat kan iets heel kleins zijn maar wel met grote gevolgen. Bijvoorbeeld als jij als klein kind bent afgewezen en of je telde niet mee of je bent gepest of je werd voor minder volwaardig aangezien en je kon op dat moment niets anders dan er in meegaan. Dan kom je eigenlijk in je primaire afweer systeem. Je weet diep van binnen dat je het wel kan, dat je gelijk hebt, dat het niet waar is wat er gebeurt, alleen de omgeving is zodanig dat je op dat moment je zodanig aanpast op een manier dat jij niet in je kracht blijft. dus of je gaat jezelf verdedigen of je gaat jezelf beschermen. Vechten dus. Je gaat vluchten of je laat het zo en dan ontstaat er in jouw hoofd een beschermingsmechanisme. Die ervoor zorgt dat je dan in plaats van te weten ‘ik kan het’ ik blijf in mijn kracht’ ‘ik kan er mee omgaan’ denkt: ‘ik ga het maar doen zoals de omgeving nu van mij verlangt, want dan heb ik in ieder geval nog controle over hoe ik me voel’. Die pijn van wat je meemaakt, die heftigheid van wat je meemaakt, die zorgt er dan eigenlijk voor dat je de fout bij jezelf gaat zoeken en daarmee maak je jezelf dus weer kleiner en dan verlies je dus een stukje kracht. Als je daar in zit , of in de conditionering van alle jaren of in Freezes, dan ben je dus geblokkeerd. Dan draai je nu automatische programmaatjes af en dan kan het zijn dat je merkt dat je nu minder in je kracht blijft als het onzeker is of spannend. Want bij dat soort momenten, die triggers, schiet jij weer in je automatische gedrag of in de ‘Freeze’.

Wat je kan doen om daar uit te komen is natuurlijk een Reset bij ons ondergaan of het online programma volgen of iets doen wat wij aanbieden, maar je kunt ook al zelf heel veel doen.
Dat kan energetisch en dat kan neurochemisch, want alle gedachten waardoor jij niet ik kracht zit die bepalen dus dat je laag op de emotieladder zit. Dat zijn allemaal gedachten en emoties van angst, paniek en zorgen maken, of schuldgevoel of schaamte, soms zelfs haat. En dat is een lage frequentie. Dat is laag op de ladder, dus voel je je ook minder energiek. Dan stroom je dus minder goed, zit je minder goed in je vel.

Hieronder geef ik je 3 oefeningen waar jij direct mee aan de slag kan.
Wil je ze graag zien? In dit filmpje demonstreer ik de oefeningen.

1) HOOFD-HART-VERBINDEN
De eerste is vanuit de energetische geneeskunde.
Doe je linker middelvinger in je navel en leg het topje van je rechter middelvinger op je derde oog, eigenlijk het punt tussen je wenkbrauwen.
Trek beide vingers nu 2 cm. omhoog en op het moment dat je voelt dat je dan dieper wil inademen dan volg je dat gevoel. Je houdt je adem even vast en laat weer los. En dat doe je nog een keer.
Op dit moment verbind je je hoofd weer met je hart en maak je eigenlijk weer een verbinding met je lichaam, waardoor je uit die beschermende laag komt.

2) QUICK-FIX
De tweede stap die je dan kan doen is je voeten en je armen tegelijkrtijd kruisen. Je kan je gekruiste armen ontspannen op je schoot leggen. Stel jezelf voor dat je in dezelfde ‘onzekere/onveilige’ situatie zit, maar waar jij je nu heel krachtig voelt. Daar horen dus ook nieuwe gedachtes bij, daar horen nieuwe gevoelens bij, daar horen nieuwe geluiden bij. En dat beeld dat maak je alsof het al zo is. Jouw brein kent geen verschil tussen fantasie en werkelijkheid, dus maak het helemaal zoals jij wil dat het is. Je hebt vast uit het verleden nog wel herinneringen dat je in je kracht stond, die kan je nu gebruiken om deze nieuwe herinnering te maken of je stelt je gewoon voor dat je superwoman of superman bent. Maak het beeld echt heel krachtig en heel scherp. Beeld het helemaal in alsof je het al hebt bereikt. En terwijl je dat dan doet, ga je met je ogen heen en weer en zeg je hardop: “Ik ben krachtig”, “Ik ben in optimale verbinding met mijzelf”, “Ik kan het leven aan”, “Ik kan deze situatie aan” enzovoort. Als je inspiratie nodig hebt voor affirmaties luister dan de podcasts #25 t/m #29 met afirmaties. Hiermee bekrachtig je eigenlijk nieuwe neurologische patronen en door de oogbewegingen integreer je ze in je systeem.

3) POWER-POSE
En dan een derde en laatste oefening die heel erg helpt is om in een PEAKSTATE te gaan zitten of staan. Een PEAKSTATE is eigenlijk een power pose:

  • Doe je schouders naar achteren,
  • Je ‘tieten’ (borst) vooruit,
  • Bal je vuisten,
  • Trek je kin een beetje op,
  • Zet je beide voeten naast elkaar stevig op de grond.(alsof er boomwortels aan vastzitten, diep de aarde in).
  • Doe je monhoeken omhoog (alsof je lacht).
    Dit kun je staand of zittend doen.  Je zet jezelf zo heel krachtig neer.
    Stel jezelf weer dat krachtige beeld voor. Je mag ook je armen in de lucht doen, echt een hele prachtige krachtige pose en dat hou die houding met dat mooie beeld 2 minuten vol .
    Je brein maakt direct andere neuropatronen en dus stofjes aan en je energie gaat omhoog.

Doe deze drie dingen iedere dag als je wakker wordt even, dan zul je echt merken dat jij op deze manier makkelijk in je kracht blijft. Heel veel plezier ermee!

Ik hoop dat ik je hiermee geïnspireerd heb. Mocht je vragen hebben mocht je zelf een aanvulling hebben, tips? Deel ze alsjeblieft hieronder en deel deze tip als je denkt dat anderen er baat kunnen hebben! Dank je wel! Wees lief voor jezelf, heb vertrouwen en gun jezelf de weg ernaar toe!

Wil je meer weten? Luister dan de super inspirerende podcasts voor meer gezondheid en geluk!
Wil je meer ontspannen? Geniet dan van de bijzondere Binaural Beats Meditaties, waardoor jij zelfs zonder er voor te moeten gaan zitten/liggen al je brein in de juiste helende frequentie zet.
Wil je een event bijwonen? Kijk dan of er iets voor je bijzit in de live agenda.

Wil jij jezelf bevrijden van onbewuste destructieve programma’s: Boek dan een BMR-one-session-coaching!

Deel met je netwerk!

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten