fbpx

Misbruik en depressie voorbij!

Mag ik je de dames op de foto voorstellen? Jessi en Truus, 2 prachtige dames die zichzelf bevrijd hebben van abusievelijk misbruik en depressie. Misschien denk je nu? Hoe hebben ze dat gedaan? Hieronder daarover meer.

Toen ik orthopedagogiek studeerde, nu alweer ruim 20 jaar geleden, deed ik onder andere research naar de effecten van (seksueel) misbruik.
Daartoe bezocht en sprak ik mensen die misbruikt waren (seksueel). Dat was iedere keer weer zo intens en tegelijkertijd bijzonder. Want de kwetsbaarheid maakte hen juist zo krachtig en prachtig en tegelijkertijd zat er van binnen een slachtoffer die die kracht in zichzelf niet meer altijd kon aanraken of zien, die teneergeslagen, ontdaan en onzeker een weg zocht om de kwaliteit van leven nog te ervaren.

Een van de vrouwen zei: “Ik vond het zo ingewikkeld, mijn opa was ook altijd zo lief en gezellig en gaf mij het gevoel dat ik speciaal was, tegelijkertijd deed hij dingen die niet mochten en niet konden’. Weer een ander gaf aan dat ze bang was dat de buurman haar zusjes zou ‘pakken’ als zij niet meer naar hem toeging dus bleef ze stilzwijgend gaan.
En zo was er een vrouw, die inmiddels zelf moeder was van een dochter, die zei: “Ik zal mijn kind altijd en overal beschermen, wat het ook kost. Niemand komt aan mijn kind!!”

En dat zijn natuurlijk hartverscheurende antwoorden. De conclusie was dat vrouwen jaren nadat ze misbruikt waren nog ongelooflijk veel hinder ervoeren in hun dagelijks bestaan en met moeite hun leven goed konden oppakken. Ze waren en bleven in de greep van de dader op de een of andere manier. Ook al wilden ze zelf dat het anders was. In die tijd was er nog veel minder bekend over het fenomeen traumaverwerking, wat toen net een beetje in Nederland in opkomst was.
Wat ook duidelijk werd, was dat de meeste vrouwen dit soort misbruik verborgen hielden in zichzelf, ver weggestopt en het er liever niet over wilden hebben. Als een geheim opgesloten in een gesloten kast  met een zware stalen ketting eromheen achter een dikke muur. En die zware last droegen ze iedere dag weer met zich mee, uit schaamte uit schuldgevoelens, uit angst.

In mijn boek HEEL schrijf ik over het verhaal van een oma die tijdens haar huwelijk ooit verkracht was door een andere man en dat ver weggestopt had uit schaamte voor haar man. Ze had haar geheim in een dagboek opgeschreven maar deze vervolgens weer heel ver weggestopt.In haar dagboek beschreef ze haar kwelling van iedere dag. Niet alleen schrijnend voor oma, maar blijkt jaren later, ook nog met een intens effect op haar kleindochter.

En nu ruim 20 jaar later speelt het nog in onze samenleving, helaas, maar er is wel degelijk iets positiefs veranderd. Want het taboe wordt meer en meer doorbroken. En we zijn ons nu steeds meer bewust dat ‘heftige gebeurtenissen opgeslagen worden in ons celgeheugen en daarmee overgedragen kunnen worden op onze volgende generaties. En we weten inmiddels dat we dat celgeheugen kunnen ‘bevrijden’.
Dus we zien het belang om naar buiten te treden, om voorlichting erover te geven op scholen, bij begeleiders en alle instanties waar kinderen komen. En we snappen dat je jezelf, wat je ook hebt meegemaakt kunt bevrijden van oude schade, kwellingen en pijn. Dat je niet langer gebukt hoeft te gaan onder ellende of hoeft te vechten tegen de pijn of voor je bestaan.

Karin Bloemen heeft er inmiddels al 2 prachtige boeken: “Mijn ware ik” en “Maar buiten is het feest” over geschreven, waarvan de laatste nu verfilmd is. Zij geeft aan: “Spreek je uit, ook naar de dader, dat het niet goed is, dat ze schade aanrichten, dat het moet stoppen”. Spreek je uit net zolang totdat iemand je serieus neemt. “Als je niet praat bescherm je de dader, als je wel praat bescherm jij jezelf en dan pas begint de heling. Dus praat, heb het erover!”
Een aantal familieden van haar, zo sprak zij in Jinek wil het het liefst nog steeds met de mantel der ontkenning bedekken. Uit schaamte, uit schuld. Maar dat doet niets af aan dat het gebeurd is en dat het erkend moet worden. Vooral door het slachtoffer zelf.
“Je moet wel een beetje durven vergeven want bitterheid, wraak en wrok, dat maakt jou kapot, nooit de ander dus haat is zinloos”. Vergeving is dan ook een belangrijk onderdeel van de BMR®-methodiek.

Ook is er op dit moment is er het prachtige programma: “Geraldine en de vrouwen”. Daarin laten vrouwen die te maken hebben gehad met misbruik ook zien hoe het verleden nog rust op het heden. Het belang van heling is dus zeer groot.

In mijn praktijk hebben we ook geregeld mensen die te maken hebben gehad met een vorm van misbruik. Mijn visie is dat als het resultaat is van de begeleiding dat je er openlijk over kunt praten, zonder lading, zonder schaamte, juist uit kracht, je dan ladingvrij bent en weer aan de ‘goede kant’ staat van het leven.
En dat overkwam onder andere Jessi. Jessi kwam bij Vilna.nl en ging haar ‘demonen’ uit het verleden aan. In eerste instantie niet eens zozeer vanwege het misbruik maar meer vanwege de hinder en de belemmeringen die ze in het NU ervoer. In mijn boek HEEL schrijf ik hoe de pijn in het NU vaak afleidt van de pijn uit het verleden. Zo was dat ook bij Jessi. Door al haar klachten in het NU kwam het misbruik steeds meer achter een dikkere muur met meer kettingen eromheen te liggen. Zo raakte ze in een negatieve loop. Ze besloot ze zich onder te laten dompelen door een BMR®-Lifemasterweek aan te gaan.
Aldaar leerde ze alles over zichzelf en vooral over opgeslagen celherinneringen die je kunt deleten, opschonen, zonder de ellende weer helemaal op te rakelen.
Ze leerde, onderging er ervoer de BMR®- technieken. Na het totale helende proces, waar ook vergeving en de les eruit halen onderdeel van is, merkte ze meteen een verschil. Ze gaf aan dat ze weer aan de goede kant stond van haar leven. Nu maanden later vertelt ze daar openhartig over in onze Podcast #81: Jezelf bevrijden van misbruik en depressie.(vanaf 23 oktober 2020 te beluisteren).

In diezelfde podcast is ook Truus aanwezig. Zij leed jarenlang aan ‘depressie’. Depressie is op dit moment een van de meest voorkomende aandoeningen in Nederland. Mensen die depressieve gevoelens ervaren vinden het leven moeilijk, zwaar, uitdagend en zien het nut niet in van hun leven. Als er dan weer periodes zijn waar het wat beter gaat dan zijn ze blij dat ze er weer doorheen gekomen zijn, maar die zware periodes worden vaak moeilijker en moeilijker. Dat kan zelfs leiden tot ‘opgeven’ en ‘niet meer willen leven’ en suïcidale gedachtes.
Depressie kan voortgekomen zijn uit overgedragen celgeheugen waardoor mensen ‘erfelijk’ belast’ kunnen zijn, maar ook uit nare onverwerkte ervaringen uit het verleden. Ook is vaak sprake van een aangeleerde negatieve gewoonte van denken en voelen.
De leefomgeving heeft ook een groot effect op de emotionele staat van depressieve mensen.
Dat kan op 2 manieren zijn:
1) de omgeving vindt het zielig en ‘voedt’ als het ware de depressieve persoon. Hij/zij faciliteert de ander door ze ‘redden’ en oplossingen aan te reiken om niet te pijn te voelen in plaats van de ander uit te dagen om ZELF anders met dezelfde situatie om te gaan. (hij/zij is dan met alle goede intenties juist ‘de feeder’)
2) De omgeving is er een die niet het beste uit de ander naar boven haalt. De ander wordt steeds gekleineerd, belachelijk gemaakt, afgewezen, gepest enz. Ook dat kan leiden tot depressieve gevoelens met een laag zelfbeeld. Door dat lage zelfbeeld gaan ze vaak niet weg uit die omgeving.

Kortom: ook hierbij is zelfbewustzijn, lef en daadkracht nodig om eruit te komen. En natuurlijk een goede dosis hoop en geloof dat het kan lukken!
Ook Truus ging naar de BMR®-Lifemasterweek. Ze wilde zichzelf helen van ballast én ze wilde vaardigheden om het in de toekomst anders te kunnen, for zichzelf en richting haar omgeving. Ze slikte vooraf 137,5 gr. antidepressiva per dag en is inmiddels (4 maanden verder) bijna helemaal van haar medicatie af en doet het op eigen kracht. Nog elke dag heeft ze baat bij het geleerde en past ze het toe. Ze voelt zich goed en is dankbaar en blij dat ze gegaan is. Ook het feit dat er zoveel ‘shit’ uit het verleden weg is, maakt die reis naar bevrijding zo veel gemakkelijker. Zij is, net als wij op haar zijn, terecht trots. Ze gaf aan dat ze voor de BMR®-Lifemasterweek niet meer durfde te geloven dat ze er ooit nog uit kon komen. Nu wil ze iedereen laten weten dat er een uitweg is en dat je jezelf die vooral moet gunnen.

Dus herken jij jezelf in bovenstaande, ben je misbruikt of heb je depressieve gevoelens óf ken je iemand in je omgeving? weet dan dat er een weg uit is. Je leest dit dan vast niet voor niets.

Je kunt alvast zelf aan de slag met de geboden tips hieronder en met de oefeningen uit het boek HEEL. Weet dat als jij er klaar voor bent (You we’re born ready :)), wij klaar zijn voor jou om je hieruit te bevrijden.
Weet: Jij kunt meer dan je denkt!

Tips om jezelf te bevrijden

1) Schud jezelf regelmatig los.
Trilling is een beweging welke jouw cellen in beweging zet. Eventuele lage trillingen (blokkades) worden hiermee letterlijk ‘losgetrild’. Lage trillingen zijn vaak blokkades van oude onverwerkte emoties en freezes. Dus trillen met die ………:)
Ikzelf doe dit graag op het nummer van

2) Herken je gevoelens, word lichaamsbewust
Uit je hoofd in je gevoel bereik je door mindful te zijn, gewaar van wat je meemaakt, ziet, hoort en proeft. Mooie mindful meditaties kun je GRATIS downloaden op mijn site.
Richt je aandacht eens helemaal op je ademhaling terwijl je diep in en uitademt. Voel wat je voelt. Ervaar nu je zitvlak op de stoel, of je voeten op de grond. Ga er met je aandacht helemaal heen.
Word je afgeleid? Ga dan weer terug naar je ademhaling en begin vanaf daar gewoon opnieuw. Ga nu met je aandacht naar wat je hoort enz. Werk zo eens al je zintuigen af. Vervolgens kun je naar binnen? Voel jij je hart kloppen? Hoe voelen je darmen enz?
In het begin kan het nog wat uitdagend zijn en is er wellicht afleiding in de vorm van gedachten of zaken om je heen die je hoort of ziet. Geduld! Alles is goed en hoe vaker je dit even 2 minuutjes doet, hoe makkelijker het gaat. Wanneer je weet wat je voelt, kun je steeds beter met je lichaam gaan samenwerken en luisteren naar je hart, zodat je ernaar kunt gaan handelen ten gunste van je gezondheid en geluk.

3) Mediteer met enige regelmaat
Hoe meer jij je brein in een staat van rust en ontspanning kunt krijgen, hoe beter jij naar binnen kunt keren, daar waar je onbewuste is en waar jij observant kunt zijn van jezelf. Ik heb daartoe speciaal meditaties met binaural beats ontwikkeld. Deze ‘beats’ zorgen ervoor dat jouw hersenen als vanzelf in de juiste golven terecht komen, zelfs als je ondertussen afgeleid bent. Deze zijn gratis te downloaden op mijn website.

4) Doe de dagelijkse energie-oefeningen
Uit de energetische geneeskunde zijn er specifieke drukpunten die jou zelfheling versterken. In dit filmpje laat ik zien hoe je dat kunt doen. Nog geen 5 minuten per dag! Geniet van de weg ernaartoe.

5) Gun jezelf een reset van je celgeheugen
Wil jij jezelf bevrijden van onbewuste destructieve programma’s? Boek dan bijvoorbeeld een BMR-one-session-coaching of kijk bij ons aanbod. Je bent de investering meer dan waard en daarna ben je blij en dankbaar dan je jezelf dit gegund hebt, net als Jessi en Truus.

Ik hoop dat ik je hiermee geïnspireerd heb. Mocht je vragen hebben mocht je zelf een aanvulling hebben, tips? Deel ze alsjeblieft hieronder en als je denkt dat anderen er baat kunnen hebben, deel dan deze informatie! Dankjewel!

Heb jij mijn boek HEEL al besteld? Hierin lees je alles over je zelfhelend vermogen, hoe je emoties kunt herkennen, erkennen en ernaar kunt handelen, hoe je met de BMR®-technieken jezelf een reset kunt geven. Kortom een investering voor de rest van je leven, voor jou en je dierbaren!

Wil je meer weten? Luister dan de super inspirerende podcasts voor meer gezondheid en geluk!
Wil je meer ontspannen? Geniet dan van de bijzondere Binaural Beats Meditaties, waardoor jij zelfs zonder er voor te moeten gaan zitten/liggen al je brein in de juiste helende frequentie zet.
Wil je een event bijwonen? Kijk dan of er iets voor je bijzit in de live agenda.

 

3 gedachtes op “Misbruik en depressie voorbij!”

  1. Dankjewel lieve mooie vrouw voor je wijsheid.
    Ik ben helaas een ervarinfsdeskundige.
    Weet inmiddels dat depressie ook door voeding kan komen. Omdat de reactie 1 tot 3 dagen later pas optreedt heb je het eerst niet in de gaten. Streng dieet van geen gluten, zuivel, soja, spinazie en paddestoelen levert na verloop van tijd veel op. Je rust en vrolijkheid en zin in het leven weer terug! Exorfine vrij dieet heet dat. Is in je bloed te testen.

    1. Dankjewel voor deze mooie en waardevolle aanvulling. Uiteindelijk gaat het om ‘bevrijding’ van ‘gif’ uit je systeem en voeding, naast gedachten en emoties, is daar zeker een onderdeel van. Dus dank voor je inspiratie en het delen! Let’s make the world a healthier place together ????

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vilna draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches