Laatst  zag ik twee kinderen rond de 7 jaar bij de Mc Donalds. Ze hadden ieder een “Happy meal”. Bij de tafel aangekomen bleek het “speeltje”wat erbij zat niet naar tevredenheid. Ze wilden deze graag omruilen. De een stapte meteen naar de balie voorbij de rij en vroeg voor zijn beurt naar een ander speeltje. De baliemedewerker pakte het aan en ruilde het om. Het andere kind bleef beteuterd achter, waarop het eerste kind zei: Moet jij ook doen joh! Het kind kwam niet in beweging en zei: “Dat durf ik niet!”

Zelfvertrouwen is nodig om te bereiken wat je wilt. Wanneer je zelf niet gelooft dat je iets kan, hoe moet een ander jou dan geloven? Wat ik veel zie is dat mensen goed zijn in benoemen van en  kijken naar wat ze niet hebben en wat ze fout doen. Wanneer je daar op gefocust bent , kun je aan het eind van de dag zomaar tien dingen opnoemen die beter of anders hadden gekund. Daarmee vergeet je de successen en sterke eigenschappen die je al hebt. Je gaat geloven dat je niets waard bent of onhandig of onzeker of bescheiden enz. Het is een negatieve selffulfilling prophecy. Dat helpt je niet om te bereiken wat je wilt. Sterker nog: het kost energie en voorkomt dat je je goed, zelfverzekerd en krachtig voelt.

Hoe doorbreek je dat en krijg je wel zelfvertrouwen?

1) Focus op waar je goed in bent en je successen.

Wanneer is de laatste keer dat je je succes hebt gevierd? Dat je trots was op wat je hebt bereikt of al kan? Sta eens stil bij al die dingen. Ga eens na wat je al hebt bereikt en word je bewust van wat je van je goed kan. Maak een lijst met alle dingen die je hebt gedaan en waar je goed in bent. Dat past waarschijnlijk niet op een A4-tje. Genoeg om trots op te zijn dus. Vul dit vervolgens elke dag aan met nog  minimaal 5 dingen.

2) Je bent niet je gedrag… Je doet je gedrag!

Realiseer je dat je bestemd bent om te groeien en dat je zonder vallen niet op kunt staan.  Wat je ook doet, het levert altijd iets op. Accepteer de keuzes die je maakt  en wees tevreden met jezelf. Meet je gevoel van eigenwaarde niet af aan wat je doet. Je bent niet je gedrag!  De ene keer doe je het goed en de andere keer lukt het wat minder. Wie je bent, staat los van wat je doet. En je hebt daarin altijd een keuze. Wees flexibel, leer van je oude keuzes en maak zo nodig een andere keuze.

3) Kracht van de gedachte

Wat zeg je de hele dag tegen jezelf? “Ik kan het toch niet”, “Als ik dit doe, gaat het vast (weer) mis“, “Ik ben nou eenmaal zo!” enz. Dat noemt men ook wel vastdenken. De kunst is dat je gaat denken in mogelijkheden. Schrijf zinnen op die beter werken en waardoor en nieuwe mogelijkheden voor jou ontstaan. Bijv.:“Ik heb dit eerder gedaan, toen ging het mis. Wat kan ik dan nu anders doen waardoor het goed gaat?”

4) Fysiek

– Elke gedachte heeft een effect op je fysiologie. Denk maar aan iets negatiefs en bemerk dat je schouders meteen wat meer gaan hangen, je mondhoeken zakken enz. Zo werkt het ook andersom. Als jij je rug recht doet, je borsten vooruit en beide voeten stevig in de grond dan voelt dat meteen veel sterker.
– Bovendien maken sportieve activiteiten feelgoodstofjes aan, dus naast je houding regelmatig bewegen is een must!
– Zorg dat je je lichaam goed verzorgt. Ontspan door bijv. naar de sauna te gaan, laat je zo af en toe eens verwennen met een massage, gebruik bodylotion en wees dankbaar voor je lichaam die zorgt dat je hart klopt, je bloed stroom enz.

5) Weet waar je het voor doet

Het is belangrijk om je bewust te worden van wat het resultaat is van je gekozen/aangeleerde gedrag en waar je over zichzelf  in gelooft. “Levert mijn gedrag iets op in relatie tot wat ik wil bereiken?” Als je bijvoorbeeld een mening wilt hebben in de vergadering of een keer voor een groep iets wil kunnen presenteren, en je houdt vervolgens je mond en oefent niet met jezelf profileren dan gaat dat ook niet gebeuren. Hou dan je doel dan voor ogen en doe alsof het al gelukt is. Je brein kent geen verschil tussen fantasie en werkelijkheid en zal dan de juiste stofjes in gang zetten waardoor het ook lukt.

6) Wees trots

In plaats van te wensen dat je iemand anders zou willen zijn of er anders uit zou willen zien, wees trots op wie je bent en hoe je eruit ziet. Jij zult nooit weten hoeveel mensen al naar jou hebben gekeken met de gedachte dat ze wensten dat ze jou waren.

7) In 1 dag meer zelfvertrouwen

Kom naar de INSPIRATIEDAG, waarin je meteen ervaart hoe snel en makkelijk je je meer zelfverzekerd en energieker kan voelen:  INSPIRATIEDAG 

Op naar meer ZELFVERTROUWEN!!

Ervaar in 1 dag al meteen meer energie en zelfvertrouwen:  INSPIRATIEDAG
Verrijk je werk en je leven: NLP en meer tijdens onze INSPIRATIEWEEK

Veel plezier met meer zelfvertrouwen! en ik zie graag de reacties/resultaten.

Fijne lievelingsdag,

Vilna

Deel met je netwerk!

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten