Is het niet zo dat wanneer je jezelf hebt overtroffen, een sportprestatie hebt neergezet, je bent gestopt met roken, de Mount Everest hebt beklommen, toch gegaan bent voor de andere baan, nieuwe wegen hebt ontdekt, je het gevoel hebt dat je leeft?

Hoe komt het dat we dat dan zo weinig doen, dat we vastlopen of zaken uitstellen? 

We blijven liever in onze veilige, vertrouwde bekende comfort zone (lees onder de tips hoe dat komt). Juist buiten je comfortzone is waar de ‘magic’ is en daarmee breng jij jezelf op grote hoogte. Hoe? Lees hieronder 7 tips om uit je comfortzone te raken:

Tip 1) Doe eens iets geks/nieuws!

Hierdoor verlaat je jouw comfortzone doelbewust. Wacht dus niet af tot we door situaties worden gedwongen – we moeten zelf de situaties creëren. Dit kan al met kleine stapjes: poets je tanden een keer met je andere hand, stap met je andere been uit bed, neem een keer de trap i.p.v. de lift enz. Zo ontwikkel je veerkracht en weerbaarheid om om te gaan met veranderingen en het vermogen zelf veranderingen te bewerkstelligen.

Tip 2) Waag eens een gokje

Waag eens een gokje met iets waarvan het niet erg is als je verliest. Verliezen zal je dingen leren, zoals je product beter te maken of betere marketing te creëren.

Tip 3) Bouw aan ‘lef’ en overwin angst

Zie je op tegen praten in het openbaar, voor groepen staan, solliciteren enz.? Angst voor  afwijzing, falen zijn daarvan de oorzaak. Overwin je angsten door kleine stappen in de goede richting te nemen. Begin bijvoorbeeld met een keer naast een trainer staan voor het publiek, of in kleine groepjes enz.. Zo bouw je aan ‘lef’ en overwin je je angsten.

Tip 4) Visualiseer je eigen succes

Als je elke dag vijf minuten je succes eens visualiseert in gedachten, wordt je vanzelf geneigd om wat meer risico’s te nemen om dat succes te bereiken. Gebruik je fantasie!

Tip 5) Ga eens met iemand anders om

We kiezen vaak onze vrienden en kennissen op basis van wat we gemeen hebben. Maar zoek eens iemand die net wat gekker is dan jij, of juist wat voorzichtiger. Wees open-minded en observeer zijn of haar gedrag en de voordelen ervan.

Tip 6) Vergaar informatie

Is dat waar je tegen op ziet, werkelijk zo moeilijk, zwaar als je dacht? Ga op onderzoek, vergaar informatie en lees je in. Lees/luister ook naar succesverhalen van mensen die het al bereikt hebben en vraag hoe ze dat gedaan hebben. Leer ervan en verlaag zo de drempel ervoor te gaan!

Tip 7) Zoek inspirators

Laat je inspireren en motiveren door mensen die jou de beweging die je wilt maken ook gunnen en motiverende dingen zeggen en doen.

Herhaal deze tips en merk het resultaat!

Ervaar in 1 dag al meteen meer SUCCES:  INSPIRATIEDAG
Verrijk je werk en je leven: NLP en meer tijdens onze INSPIRATIEWEEK

Veel plezier met ‘uit je comfortzone’ stappen! en ik hoor graag de reacties/resultaten.
Wil je meer weten over comfortzone? lees verder.

Comfort zone ontwikkelen

Elke keer wanneer we iets nieuws/anders doen, wordt er een verbinding in je brein ontwikkeld (synaptische verbinding).
Eenmaal iets geleerd en verbonden, kiest je brein altijd deze route omdat dat het minste energie kost. Immers: je hoeft er niet meer bij na te denken. Het gaat vanzelf. Denk maar aan tanden poetsen, veters strikken enz. Dat doe je atlijd op dezelfde wijze, zoals je je dat jezelf ooit hebt aangeleerd (patronen hebt gelegd). Naast het leren lopen, praten, tekenen en schrijven, ‘ontwikkelen’ we zo ook wat we onze ‘personaliteit’ noemen. We leggen verbindingen voor wat ons wel en niet bevalt, wat ons waardering oplevert en wat ons straf oplevert: we kunnen deze elementen onze ‘waarden’ noemen. We zeggen dan: “Ik ben nou eenmaal zo!” Veranderen voelt dan oncomfortabel. We hebben in de loop der jaren een Comfortzone ontwikkeld. Een mentale staat waarin je je veilig voelt, de regels kent en waarbinnen je makkelijk beslissingen neemt.

” Krankzinnigheid is steeds hetzelfde doen en andere resultaten verwachten” – Einstein

Creëer een nieuwe comfortzone als je vastloopt

Toen ik besloot juf te worden, had ik nog nooit voor groepen gestaan. Ik vond het doodeng. Even kwamen gedachten langs om te ‘vluchten’ en de bekende weg te kiezen: “Ik ga wel wat anders doen” “Ik kan ook over een paar jaar deze studie starten” enz. Van uitstel komt afstel en dit was wat ik wilde, dus moest ik dit avontuur wel aangaan. Na 2 x voor een groep te hebben gestaan, nam de angst al wat af en er kwam zelfs een moment dat ik me op mijn gemak ging voelen (sneller dan ik had gedacht). Wat eerst uit mijn comfortzone was, was nu mijn nieuwe comfortzone geworden. Ik wilde niet anders meer.  Als je het gevoel hebt dat je vastloopt, wil dat dus niet zo zeggen dat dit zo is. Je hebt gewoonweg nog geen andere ‘wegen’ ontwikkeld op dat gebied. Ondanks dat we in de eerste 30 jaren van ons leven de meeste verbindingen het snelst leggen, blijven altijd in staat nieuwe synaptische verbindingen te maken – zelfs tot op zeer hoge leeftijd. Hoe meer verbindingen jij ontwikkelt, hoe meer je leert in je leven, hoe meer kansen en mogelijkheden je creëert voor jezelf. Dus wat een ‘doodlopende’ straat lijkt, is nu ineens een uitweg. En eenmaal op die route, zul je merken dat je hiermee al snel weer een nieuwe comfortzone hebt gecreëerd.

Fijne lievelingsdag,

Vilna

Deel met je netwerk!

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten